European council
on refugees and exiles

Det startede med et foredrag.

I forbindelse med Europa-parlamentsvalget 2019, forberedte European Concuil on Refugees and Exiles – ECRE – en kampagne med fokus på valgets betydning for immigranter og asylansøgere i Europa, og det var også immigranter, der lagde ansigt til kampagnen bl.a. på sociale medier.

ECRE er en paraply-organisation for asyl- og flygtningeorganisationer  i Europa med hovedsæde i Bruxelles. Den består af en alliance mellem 104 organisationer fordelt på 41 lande. ECREs mission er at beskytte flygtninge, asyl-ansøgere i Europa gennem bl.a. juridisk rådgivning og advocacy.

kampagnen hed Your Vote Our Future, og der var en vis bekymring i organisationen for, om der ville være konsekvenser for de mennesker, der personificerede kampagnen, fx at den mere flygtningeskeptiske højrefløj i Europa ville bruge deres billeder i en evt. modkampagne.

På grund af min erfaring med at indhente case stories fra flygtningelejre og konfliktområder, inviterede ECRE mig til en workshop for de medlemsorganisationer, der skulle udrulle kampagnen. Jeg var inviteret til at tale om “The Dilemmas of Exposure”, de dilemmaer jeg er stødt på, når jeg har brugt personer i case stories.

“Jesper is strategically sharp, he is efficient, and his price is more than fair.

Beyond that, Jesper is capable of understanding a given assignment in the context of an individual organisation, its brand, its target audience, its resources etc. He does not offer superficial sales pitches and ‘one size fits all’ solutions – he is all about the essentials of straight communication and getting it right for the client.

It has been an absolute pleasure to work with him and it will not be the last time it happens.”

Villads Zahle
Senior Communications Coordinator, ECRE

Afspil video

I’m a new European af Adam Labar

Tilstede var også Adam Labar, vice-præsident i Refugees Union in Portugal, og passioneret reggae-sanger. Adam havde indspillet en sang – New European – som han gerne ville have, at ECRE brugte, som en del af kampagnen.

Men sangen manglede en video. Jeg tog udfordringen op, og i løbet af workshoppen og i de efterfølgende dage, producerede jeg en video med de tilstedeværende kommunikationsmedarbejde og nogle af de mennesker, der lagde ansigt til kampagnen Your Vote Our Future.

Videoen blev set 35.000 gange alene på ECREs facebook-kanal, og med adskillige knopskydninger på andre organisationers fb-sider, på YouTube og på eksterne skærme.

Siden er jeg blevet ECREs faste content creator, og producerer løbende for organisationen, primært design og videoer.
 
Foreløbigt sidste store projekt er en række kampagnevideoer til SoMe, der promoverer  European Legal Network on Asylum – ELENA – et netværk af menneskerettighedsjurister, der arbejder for at beskytte asylansøgeres rettigheder.
 
Kampagnen, der består af korte udtalelser fra europæiske menneskerettighedsjurister, vil blive udrullet i løbet af vinteren og foråret 2020.